Академічна доброчесність: студентcька позиція
Академічна доброчесність – це комплекс етичних принципів та визначених законодавством правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової діяльності з метою забезпечення високого рівня довіри до результатів навчання або наукових досягнень.
Академічна доброчесність – категорія широковживана у сучасному науковому світі. Розповсюдженість доброчесності дозволяє охопити всі сфери академічного життя, в якому кожному з учасників наукового та освітнього процесу відведена його унікальна роль, визначені права, обов’язки та відповідальність. Поряд з цим, всеохопність освітньо-наукової діяльності доброчесними відносинами, на думку окремих вчених, може бути загрозою в умовах відсутності, з тих чи інших причин, чи, навіть, не сформованості, або недостатньої сформованості академічної культури та правил поведінки в освітньо-науковій сфері окремо взятої країни.
Поряд з цим, всі учасники освітнього та наукового процесів лише виграють від дотримання принципів академічної доброчесності, до яких, як відомо відносять старанність, самостійність у навчанні, відповідальність за власні вчинки, чесне здобуття оцінок, взаємоповага та підтримка, гідна та моральна поведінка під час навчально-наукового процесу та поза ним.
Сучасна молодь не схожа на своїх попередників. Поряд з цим, молодь блискуче справляється із задачами сьогодення, зокрема, в контексті цього дослідження, незважаючи на епідемію COVID-19 та війну, здобуває освіту, займається науковою роботою. Поряд з цим, варто сказати, що нині на ринку праці поступово знецінюються вітчизняні дипломи про вищу освіту, адже їх не визнають за кордоном та випускникам закладів вищої освіти без досвіду роботи за фахом важко працевлаштуватись, оскільки значна частина роботодавців не довіряють системі освіти та самим ЗВО. Тому, цілком обґрунтованими кроками на шляху подальшого розвитку освіти та освітнього процесу загалом є дотримання принципів академічної доброчесності, студентоцентрований підхід до навчання та врахування вимог роботодавців стосовно підготовки фахівців у ЗВО.
При цьому, саме дотримання принципів академічної доброчесності забезпечує зростання довіри в суспільстві до результатів навчання, передбачає здобуття сучасних якісних знань і розвиток власних здібностей, забезпечує майбутніх фахівців тим багажем компетентностей, що дають можливість виконувати належним чином фахові обов’язки, а також прививає сучасним студентам не лише жагу до знань, але й вміння навчатись, що так необхідно кожному фахівцю в сучасному світі, в умовах постійного вдосконалення технологій, в умовах частих законодавчих новацій, в умовах постійних змін вимог роботодавців до потенційних працівників. Лише дотримання принципів академічної доброчесності в освітньому процесі забезпечить формування потужної та самостійної категорії науковців, які доброчесно відносились до навчання та не дозволять собі часткового або повного оприлюднення творчих та наукових напрацювань, отриманих іншими особами, видавши при цьому їх за результати власного дослідження, або ж навіть відтворення опублікованих праць інших авторів без зазначення їх авторства, тобто плагіат.
Загалом, лише дотримання принципів академічної доброчесності та ефективна боротьба з плагіатом забезпечить вихід української освіти і науки на рівень кращих європейських та північноамериканських університетів.
Людмила Деркач,
студентка 21 к-зм групи спеціальності 193 «Геодезія та землеустрій» Уманського НУС
(за матеріалами джерел:
1. Колесніков А. Академічна доброчесність в українському освітньо-науковому просторі: проблеми та соціальні загрози. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. Вип. 24. С. 122-128.
2. Рекомендації щодо забезпечення принципів академічної доброчесності. Укладачі: підкомісія 303 «Академічна доброчесність» науково-методичної комісії з організаційно-методичного забезпечення вищої освіти Міністерства освіти і науки України, 2016 р. 24 с.
3. Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. (дата звернення: 15.10.2022).